WAJIB BACA – JIKA KAMU ADALAH WANITA USIA ANTARA 18 – 44 TAHUN. HAL INI SANGAT BERGUNA !! BANTU SHARE YA…

PCOS (polycystic ovary syndrome) atau Sindrom ovari polisistik adalah keadaan terganggunya manfaat ovari pada wanita yang ada di umur subur. Keadaan ini menyebabkan hormon wanita yang mengalami PCOS jadi tidak seimbang lantaran beberapa perkara yang tidak di ketahui.

Tanda-tanda awal PCOS iaitu saat ovulasi atau subur yang tidak teratur, peningkatan kandungan hormon lelaki (androgen) pada badan wanita, dan timbulnya banyak kista (beg diisi cecair) pada ovari. Apabila seorang wanita alami sekurang-kurangnya dua daripada tiga isyarat awal itu, jadi peluang ia menderita PCOS.

Gejala PCOS

Umumnya gejala-gejala PCOS bakal makin terang kelihatan saat wanita masuk umur 16 hingga 24 th .. Sebahagian gejala-gejala umum PCOS iaitu:

Perkembangan rambut yang berlebihan, umumnya di punggung, pantat, muka, atau dada.
Kulit berminyak atau berjerawat.
Kemurungan.
Kesusahan untuk hamil.
Rambut kepala gugur atau menipis.
Berat badan bertambah.
Haid tidak teratur. Dalam satu tahun kekerapan haid lebih sedikit, atau jumlah darah yang di keluarkan waktu haid lebih banyak.

Rujuk dengan doktor bila mengalami gejala-gejala itu, untuk tahu penyebabnya.

Penyebabnya dan Faktor Risiko PCOS

Hingga saat ini penyebab tentu PCOS masihlah belum di ketahui, namun disangka ada hubungan dengan kandungan hormon yang tidak normal. Tetapi, ada beberapa aspek yang mungkin saja dapat mendorong terjadinya PCOS, yakni:

Rintangan pada insulin. Rangkaian badan kebal pada insulin, sehingga badan terpacu untuk menghasilkan lebih banyak insulin yang mengganggu persenyawaan normal dan menyebabkan menambahkan berat badan.

Ketidakseimbangan hormon. Hal ini kerana pada lain lantaran naiknya kandungan testosteron (hormon yang menguasai pada badan lelaki), naiknya hormon lutein (kandungan yang tinggi jadi menganggu kerja ovari), turunnya kandungan globulin pengikat-hormon seksual (SHBG) hingga aktiviti testosteron meningkat di dalam badan, dan naiknya hormon prolaktin (hormon yang mencetuskan pengeluaran air susu).

Faktor keturunan. Apabila salah seseorang ahli keluarga menghidap PCOS, jadi risiko anda makin besar untuk diserang PCOS.

Bila tidak selekasnya diakukan, pesakit PCOS berisiko diserang oleh sebahagian penyakit seperti:

Diabetes type 2.
Sindrom metabolik.
Desakan darah tinggi termasuk tekanan darah tinggi pada masa kehamilan.
Perlemakan hati non-alkoholik.
Peningkatan kandungan kolesterol darah.
Kemandulan.
Sleep apnea.
Kandungan lemak darah tidak normal.
Masalah haid berbentuk pendarahan abnormal dari rahim.

Diagnosis PCOS

Diagnosis adalah langkah doktor untuk mengenal pasti penyakit atau keadaan yang menerangkan tanda-tanda dan tanda-tanda yang dihadapi oleh pesakit. Untuk mendiagnosis PCOS, doktor bakal lakukan beberapa perkara tersebut:

Kawalan fizikal. Doktor bakal mencatat sebahagian maklumat utama mengenai badan pesakit seperti tinggi badan, berat badan, desakan darah, keadaan kulit, mengira indeks jisim badan, memeriksa payudara, perut, dan kelenjar tiroid. Doktor akan memeriksa organ pembiakan wanita.
Ujian darah. Pesakit bakal disuruh untuk melakukan ujian darah untuk mengukur kandungan hormon, kandungan gula darah dan tahap kolesterol.
Ujian ultrasound. Ujian ini bakal memperlihatkan jumlah kista dalam ovari dan ketebalan dinding uterus.

Rawatan PCOS

PCOS tidak boleh sembuh, tetapi gejala-gejala boleh dikawal. Pilihan-pilihan perlakuan yang dapat ditempuh oleh pesakit PCOS adalah:

Mengubah gaya hidup. Pesakit PCOS yang obesiti, boleh mula untuk turunkan berat badan. Lantas pesakit PCOS perokok dianjurkan untuk berhenti, sebab wanita perokok miliki kandungan hormon androgen lebih tinggi di banding wanita non-perokok.

Pembedahan. Pembedahan kecil yang disebut Laparoscopic Ovarian Drilling (LOD) jadi pilihan untuk mengatasi permasalahan kesuburan yang disebabkan PCOS.

Terapi hormon dapat dikerjakan untuk pesakit PCOS yang tidak mahu merancang kehamilan. Therapy ini dapat mengawal kitaran haid, mengelak kanser uterus, perkembangan rambut yang terlalu berlebihan, timbulnya jerawat, dan rontoknya rambut kepala.

Sumber: tricsehat

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *