Dari Jauh Sangkakan Orang Main Remote Control Kapal Terbang. Bila Nampak Dekat Terkejut Sangat Sampai Mengucap Tak Ingat Dunia.

Sebenarnyer aku betul2 minat pasal makhluk naga nie sejak kecik lagi (lagi2 bile baca komik Hong Kong yg ade cerita pasal naga n rupa naga). Dari kecik sampai sekarang itulah makhluk yg aku betul2 nk jumpe n tengok. Lagipun aku nie asal orang segamat Johor. So, adelah cite orang2 tua pasal ada naga yg sedang bertapa dekat tempat tinggal aku tu (Jalan Temenggong) siap kata kalau banjir besar berlaku, naga tu akan keluar ke sungai dan terus menuju ke laut.

Ayah aku pulak pernah cerita pasal Arwah atuk aku ada melihat naga masa die kecik2. Atuk aku meninggal tahun 1974 dan umur dia 114 tahun. Masa die kecik2 atuk dia (ayah kepada moyang aku ) pernah bawak dia naik sampan menyusur sungai dari kampung dia (Balik Pulau, Pulau Pinang) ke muara sungai lah. Sebelum bergerak, atuk die pesan la supaye jangan tegur n bcakap kalau nampak apa2 yg pelik.

Jadi, dalam perjalanan ke muara sungai tu, tiba2 atuk aku nie nampak bende berkilau-kilauan dekat tebing pasir di tepi sungai tu. Bile dah dekat, rupa2nye bende tu adelah seekor naga. Arwah atuk aku ckp kat ayah aku yg rupe naga tu betul2 mcm naga tarian naga China (dengan bulu mata yg tebal, mata die kadang2 buka kadang2 tutup- mcm sedang berehat..sisik naga tu berkilat2 bila kene cahaya matahari). Atuk aku ckp die siap nampak naga tu mcm sedang bernafas (turun naik nafas). Jadi dir tgk je la naga tu… Bila dalam perjalanan balik semula, naga tu dah xde.

Oleh sebab orang2 dulu nie takut n hormat kat orang tua, so atuk aku xde la nk tanye lebih2 dekat atuk die.

Jadi, nie menguatkan lagi la firasat aku bahawa naga tu wujud. Cuma samaada naga tu sejenis Jin ataupun naga tu adelah makhluk yg dah pupus ataupun manusia moden je yg belum temui lagi.

Macam juga biawak komodo, kura gergasi dan il2 dinasour. mula2 saintis ckp semua tu x wujud akhirnya terbukti wujud….

So, mcm ne “fendafat” {:2_66:}  korunk?  kalau ade gamba2 naga bole ar letak sekali n kalau ade info lagi bagus huhu… lagi satu aku minat pasal naga di Asia terutama Naga China n Naga di Nusantara.. naga barat nie kureng sket hehehe…

Posted by ‎غازي الشمري‎ on 11hb April 2018

 

Posted by ‎غازي الشمري‎ on 11hb April 2018

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *