Posted on

Setelah Bersetuju Sistem Sokongan Hidup Anak Ini Dimatikan. Si Ibu Memberikan Ciuman Terakhir. Doktor Panik Apabila Terjadi…

Seorang bayi perempuan berusia 14 bulan, Alice, dari England dikatakan sebagai kanak-kanak perempuan yang paling beruntung di dunia.

Dia disahkan tidak dapat pulih daripada penyakit yang mengancam nyawanya. Namun, keajaiban berlaku ketika dia berada di ambang kematian!

Apabila dia dimasukkan ke hospital, dia didiagnosis menghidap epidemic cerebrospinal meningitis.

Kesihatannya terus merosot dari masa ke masa dan menyebabkan dia mengalami strok, septisemia (keracunan darah yang berpunca daripada mikroorganisma penyebab penyakit dan toksinnya dalam darah), kegagalan buah pinggang dan komplikasi serius lain.

Doktor tidak berdaya untuk membantu mengubati keadaan Alice yang semakin merosot dan dia hanya bergantung pada alat bantuan pernafasan supaya dapat meneruskan hidup.

Beberapa bulan kemudian, doktor membuat keputusan dan memberitahu bahawa penyakit Alice tidak dapat dirawat dengan bantuan ubat-ubatan moden.

Doktor menasihati ahli keluarga Alice untuk mematikan mesin penyokong hidup tersebut supaya Alice tidak lagi menderita menanggung kesakitan.

Setelah mendengar saranan dari doktor, keluarga Alice bersetuju untuk mematikan mesin tersebut. Mereka bersedih kerana terpaksa melepaskan permata hati yang disayangi itu pergi buat selama-lamanya.

Selepas doktor mematikan sokongan hidup, ibu Alice dengan perlahan mencium anak perempuannya untuk kali terakhir.

Walau bagaimanapun, sesuatu keajaiban berlaku mengejutkan mereka sekeluarga! Alice tiba-tiba mula bernafas sendiri! Para doktor yang hadir pada masa itu juga turut terkejut dengan keajaiban itu!

Dua tahun berlalu dan Alice hidup bahagia di samping keluarganya. Dia adalah kanak-kanak yang cantik dengan pipi kemerah-merahan, tampil dengan penuh bersemangat dan senyuman menawan yang terukir di wajahnya menceriakan kehidupan mereka sekeluarga.

Dia akhirnya berpeluang untuk merakam gambar keluarga bersama ibu bapanya.

Kesan daripada penyakit epidemic cerebrospinal meningitis, Alice tidak dapat menelan makanan keras dan dia harus diberi makanan cecair melalui tiub makan.

Dia juga mengalami pertumbuhan kaki yang tidak sama dan percakapannya terganggu. Namun itu semua tidak menghalangnya untuk meneruskan hidup.

Sekarang, Alice belajar di tadika dan menjalani kehidupan seperti kanak-kanak lain yang sebaya dengannya.

Pada suatu hari, Alice tiba-tiba melontarkan kata-kata yang pertama: “Mummy!” Ibu Alice sangat gembira apabila dia mendengar perkataan pertama Alice sehingga air mata mengalir di pipinya.

Ibu Alice berkata: “Setiap malam ketika anak perempuan saya tidur, saya akan selalu berfikir tentang kebahagiaan kami bersama.

Terutamanya apabila dia akhirnya memanggil saya ‘Mummy‘!” Cinta seorang ibu tentu sekali tidak mengenal batas.

Mungkin cinta dan doa daripada ibunya yang tidak putus-putus adalah sebab yang membantu Alice untuk terus hidup dan selamat daripada penderitaan.

Selepas membaca artikel ini, kita tidak boleh menafikan betapa hebatnya kuasa cinta seorang ibu. Semoga Alice dan keluarganya dapat meneruskan kehidupan yang bahagia bersama!

Posted on

Ibu Dari Neraka!! Ramai Yang Marah Bila Tahu Punca Sebenar Ibu Sumbat Bayi Dalam Peti Sejuk Hingga Beku

Kejam dan tidak berhati perut, itulah kata yang sesuai untuk di gambarkan kepada seorang wanita yang sanggup membunuh darah dangingnya sendiri dengan menyumbat bayinya itu dalam peti sejuk hingga beku.

Mayat bayi berkenan di temukan di kampung jalan buyu kota tarakan pulau borneo kalimantan pada rabu semalam di sebuah bagunan car wash.

Bayi itu pertama kali ditemukan oleh pekerja kedai tersebut,katanya ketika hendak memasak dia membuka peti ais dan merasa pelik dengan bungkusan pelastik hitam yang berada di situ sudah agak lama.

Selepas dibuka,ia mendapati mayat bayi lengkap dengan ari-ari dalam keadaan membeku. Terkejut dengan hal itu ia kemudian mengadukan kejadian itu kepada majikannya sebelum di maklumkan kepada pihak polis Humas Polres Tarakan.

Pihak polis yang menyiasat mendakwa mayat bayi itu diduga berusia 2-3 minggu berada dalam peti ais tersebut.

Bagaimanapun cctv kedai car wash berkenan memaparkan satu rakaman dimana seorang wanita yang merupakan pelanggan mereka beberapa minggu lalu menunjukkan perlakuan aneh.

Sejurus itu pihak polis yang terus mengembangkan siasatan telah menahan seorang wanita yang di percayai wanita dalam video rekaman tersebut.

Selepas di soal siasat dan menunjukkan bukti, akhir wanita yang dikenali sebagai hozza fiarez sally dan merupakan seorang pekerja salon kecantikan mengaku atas perbuatannya.

Katanya pihak polis sudah mengetahui identiti gadis tersebut dan motif kejadian masih dalam siasatan lanjut.

Kronologi & Fakta Mengejutkan Kes Ibu Sumbat Bayi Dalam Peti Ais

Pihak polis Humas Polres Tarakan borneo kalimantan hari ini mengadakan reka ulang adengan ibu sumbat bayi dalam peti ais bagi mengetahui kronologi kejadian tersebut.

Dalam rakaman video video berdurasi 2 menit 41 saat tersebut suspek hozza fiarez sally dalam kronologi bagian pertama bersalin sendirian di dalam bilik mandi.

Ia duduk mengangkang disebuah bakul besar dan mengambil peralatan berupa gunting.tisu dan pelastik.

Tidak lama selepas itu bayi lahir,wanita itu membungkus bayi berkenan kedalam pelastik hitan sebelum menyumbat bayi itu kedalam peti ais.

Fakta mengejutkan di sebalik kes.

1. Terkini diketahui mangsa adalah merupakan bayi perempuan dan sudah mati ketika suspek menyimpannya dalam peti ais.

2. Suspek mengaku panik ketika melihat bayi tidak bernyawa selepas di lahirkan ,dan membuat keputusan menyimpan bayi itu dalam peti ais di rumahnya.

3. Takut di ketahui suami, suspek kemudian memindahkan bayi ke peti ais kedai cuci kereta milik suaminya.

4. Suami tak tahu suspek mengandung: Dari keterangan pihak suami,dia tidak mengetahui bahwa isterinya itu mengandung dan melahirkan kerana isteri nampak biasa sahaja.

5. Pihak polis tidak menafikan bahwa di sebalik kes berkenan suspek memiliki hubungan gelap dengan lelaki lain hingga menyorokkan kelahiran bayi tersebut.

6. Bedah siasat ke atas bayi mennjukkan bayi dilahir kan bulan mei lalu,dan hal itu di akui oleh suspek sendiri

7. Bayi sudah 3 bulan di simpan dalam peti ais

Sumber: Eberita

Posted on

Pengalaman Cemas!! “Abang Cepat Balik Tengok Anak , Perut Terburai Keluar Darah,” Bapa Mohon Orang Ramai Doakan Anak-Anaknya Cepat Sembuh!! Aminn

Dua orang kanak-kanak lelaki dilaporkan cedera parah selepas terjatuh dalam bilik air dan terkena serpihan sinki pecah ketika sedang mandi di rumah mereka di Kuarters Desa Setia Wira, Kementah, Kuala Lumpur, lapor Harian Metro.

Kejadian yang berlaku kira-kira jam 11 pagi itu, mangsa, Muhammad Darwisy Norhazliysham, 6, cedera di kedua-dua belah paha manakala adiknya, Muhammad Adam, 4, cedera parah di perut selepas dikatakan salah seorang daripada mereka telah memanjat sinki yang diperbuat daripada batu seramik sebelum terjatuh.

Kejadian disedari oleh ibu mereka selepas terdengar jeritan dan tangisan kuat daripada bilik air tersebut sebelum bertindak menghubungi pihak ambulan.

Bapa kepada kedua-dua kanak-kanak malang itu Nor Hazliysham yang merupakan seorang anggota Tentera telah menulis status meminta agar orang ramai dan rakan-rakan mendoakan kedua anak-anaknya itu cepat sembuh di mana status itu dimuatnaik oleh adiknya Ridhwan Wahid di laman Facebook.

Berikut adalah apa yang ditulis oleh beliau.

Saya Ridhwan mewakili abang saya Hazlisyam yang kini berada di Kuala Lumpur memohon supaya kawan-kawan yang berada di dalam group atau Facebook ini mendoakn anak dua orang anak beliau agar cepat sihat seperti sediakala.. Amin.

Assalamualaikum, pada jam 11:30 pagi saya telah mendapat satu penggilan daripada isteri dalam keadaan menangis dan terketar-ketar, dia cakap “Abang balik cepat, tengok anak, perut terburai, banyak darah keluar.”

Saya Nor Hazliysham dari Skuad Maritime Para Rescue Team (MPRT) pagi ini(semalam) sedang melakukan persiapan fitik untuk majlis hari raya di pengkalan.

Selepas itu saya terus bergegas balik dan sempat memaklumkan kepada Koperal Suhaimi MPRT, pihak ambulan dari Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPAM) telah sampai dan kejarkan anak saya ke HKL dan dibantu oleh jiran-jiran di kuarters Desa Setia Wira sebelah dengan Transit KL.

Saya terus ke HKL dan tunggu permbedahan dilakukan, anak sulung saya ditempatkan di wad Pediatrik KK& katil 15, manakala yang adik pulak ditempatkan di wad kanak-kanak KK4.

Semua ini terjadi berpunca daripada singki di dalam bilik air telah jatuh di mana ketika itu mereka sedang mandi, Adam terbelah di perut manakala Awisy pula luka di peha dan sekarang berada di Zon Merah.

Saya baru lepas temuduga dan isi borang semua, tunggu untuk doktor lakukan pembedahan, Syafakallah semua dan semoga dipermudahkan segala kesulitan ini.. amin.

Hazlisyam dalam satu kemaskini di laman Facebooknya kira-kira jam 3:20 pagi tadi tadi memberitahu yang semua pembedahan telah berjalan dengan lancar, kedua-dua anaknya itu dilaporkan stabil dan dalam pemantauan pihak hospital.

“Alhamdulillah semuanya sudah selesai kira-kira jam 10 malam tadi, keadaan kedua-duanya telah stabil dan masing-masing kena jaga sorang satu.”

“Baru sedar dan mula rasan nak makan sebab dah puasa dari awal sebelum pembedahan, terima kasih atas doa semua kawan-kawan,” tulisnya di laman Facebook.

Posted on

Mana Perginya Rasa Malu?? Sungguh Biadap!! 5 Gambar Anak Gadis Ajak Sultan “Main” Tersebar…

Sejak akhir-akhir ini remaja Melayu semakin rosak akhlak tanpa segan silu melakukan kegiatan tidak bermoral mereka di khalayak umum.

Perkara ini disebabkan beberapa faktor antaranya :

1) Pengaruh rakan sebaya

Menurut kajian, ketika usia remaja, seseorang itu lebih rapat dengan rakan sebaya berbanding keluarga. Oleh itu., rakan sebaya sangat mudah mempegaruhi seseorang remaja itu samaada ke jalan yang benar atau ke jalan yang songsang.

Para remaja ini akan saling cabar-mencabar dengan rakan sebaya untuk melakukan sesuatu, walaupun mereka tahu perkara itu salah.

Oleh kerana “darah muda” remaja yang pantang dicabar akan melakukan perkara itu untuk membuktikan kehebatan mereka, walaupun mereka tahu perkara itu berbahaya dan sia-sia. Bak kata pepatah, “manang jadi arang, kalah jadi abu”.

2) Kesibukan ibu bapa

Lumrah ibu bapa ialah mendidik dan mengasuh anak-anak supaya menjadi orang yang berguna, tetapi, kesibukan mereka menghalang mereka untuk menjalankan tanggungjawab mereka terhadap anak-anak.

Oleh itu, anak-anak akan terumbang ambing dalam dunia mereka dan seterusnya akan sesat dan memilih jalan yang songsang. Kesibukan ibu bapa juga menghalang mereka untuk mengambil tahu aktiviti anak-anak dan seterusnya membiarkan anak-anak

Bebas melakukan apa sahaja tanpa pengetahuan termasuklah melakukan aktiviti yang salah. Ibu bapa ini hanya akan tersedar ketika anak mereka sudah teruk. Bak kata pepetah, “sudah terhantuk, baru tergadah”.

3) Pengaruh media massa

Pada zaman yang serba moden ini, media massa merupakan satu keperluan dalam kehidupan seharian. Media massa ini banyak memberikan kebaikan, tetapi juga boleh mempengaruhi seseorang terutamanya golongan remaja ke arah negatif secara diam.

Bak kata pepatah, “seperti api dalam sekam”. Cerita-cerita yang berunsurkan keganasan malah seks banyak ditayangkan oleh media massa. Cerita-cerita sebegini dapat mempengaruhi dan merangsang remaja untuk meniru aksi-aksi negatif itu, dan hasilnya, keruntuhan akhlak remaja semakin menjadi-jadi.

4) Sifat semulajadi remaja juga senantiasa ingin mencuba sesuatu yang baru

Walaupun pada awalnya niat mereka hanyalah untuk mencuba, tetapi lama-kelamaan mereka akan ketagih dan terus terjebak ke dalam aktiviti haram itu.

Remaja yang ketagih akan melakukan apa sahaja termasuk melakukan jenayah untuk melakukan aktiviti haram itu dan seterusnya menyebabkan akhlak mereka bertambah rosak.

Jadi tidak hairan mengapa seorang hamba Allah telah menghantar mesej berbau lucah di personal inbox Sultan Melaka.

Printscreen ini telah dikongsikan sendiri oleh pemilik Sultan Melaka di Wallnya. tidak dapat dipastikan samada akaun ini original ataupun sekadar akaun fake

Jika akaun fake sekalipun ia telah menggunakan gambar wanita lain bagi tujuan memalukan atau mempunyai niat tak baik.apapun lihat beberapa printscreen dibawah.

Sumber : Sultan Melaka Fans

Posted on

Ya Allah!!! Wanita Hamil Berusia 27 Tahun Yang Baru Melahirkan Anak Ini Tiba-Tiba Merasa Kesejukan Dan Doktor Terkejut Ketika Menyelak Kain Selimutnya! Rupa-Rupanya….

Banyak calon ibu yang mengatakan bahwa hanya pada saat melahirkan anak baru bisa merasakan dingin atau hangatnya perasaan manusia.

Ada ibu yang bahkan tidak berani melahirkan anak perempuan, bukan karena lebih mengutamakan anak laki-laki, tapi khawatir atau tidak mampu melihat anak perempuannya akan mengalami siksaan seperti dirinya saat melahirkan anak kelak.

Seperti misalnya yang dialami Lolan yang sekarang merasakan apa yang disebut dengan dinginnya sikap manusia.

Keluarga suami Lolan yang berusia 27 tahun ini sangat bahagia dengan kehamilan Lolan. Karena tinggal di daerah perkampungan dan sedang hamil, Lolan pun tinggal di rumah dan mengerjakan pekerjaan rumah tangga yang bisa dilakukannya.

Terkadang saat mertuanya ke ladang, Lolan yang memasak di rumah, sementara suaminya bekerja di luar daerah dan jarang pulang.

Semula dipikir hari-hari yang dilaluinya akan berjalan lancar, tapi siapa sangka saat memasuki minggu ke 39 kehamilannya, air ketuban Lolan tiba-tiba pecah, keluarganya segera membawanya ke rumah sakit.

Menurut doktor yang memeriksa Lolan mengatakan bahwa Lolan bisa melahirkan secara lancar. Lolan pun menunggu persalinannya dengan perasaan campur aduk, sekitar jam 3 pagi kemudian, mulut rahim Lolan akhirnya dibuka, dan dibawa ke ruang persalinan.

Di bawah bantuan doktor, akhirnya Lolan melahirkan dengan lancar seorang anak laki-laki, setelah membersihkan plasenta dan kotoran di tubuh bayinya, doktor menjahit kembali luka robekan Lolan.

Setelah selesai, Lolan yang menunggu sekitar dua jam di ruang observasi kemudian didorong keluar bersama anaknya.

Pada saat itu, suami dan ibu mertuanya yang menunggu dengan cemas di luar hanya memikirkan keadaan anak atau cucunya, sedikit pun tidak terlintas dalam benak mereka bagaimana dengan keadaan Lolan selepas melahirkan anak.

Mereka semua tertawa bahagia melihat anak yang baru menghirup udara bumi itu, dan berbincang-bincang mengenai sang bayi.

Sementara Lolan justeru sangat sedih melihat mereka semua tampak begitu bahagia menyambut kelahiran anak atau cucu mertuanya itu.

Kerana tidak ada seorang pun yang benar-benar peduli dengan keselamatan dan deritanya.

Setelah melihat anaknya, suami dan perawat kemudian mendorong ibu dan anak itu ke ruang pesakit.

Tapi lima menit kemudian, Lolan berkata pada suaminya kalau dia merasa sekujur badannya dingin dan gemetar, bibirnya juga juga bergetar saat bicara.

Mendengar keluhan Lolan, suaminya pun segera memanggil doktor, dan suasana di ruang pesakit sesaat menjadi sangat tegang.

Doktor periksa menyingkap selimut Lolan dan terkejut melihat bagian bawah Lolan penuh dengan genangan darah!

Dan darahnya terus bercucuran, itu adalah pendarahan yang serius selepas persalinan!

Pasukan doktor segera melakukan sedaya upaya penyelamatan darurat, dan akhirnya menemukan titik perdarahannya kemudian segera melakukan pemindahan darah pada Lolan.

Dari percakapannya dengan Lolan, doktor yang membantu dia tadi, baru tahu ternyata sikap keluarga mertuanya di ruang persalinan tadi sangat membuat Lolan merasa tidak selesa, sehingga mengalami perdarahan yang serius padanya.

Tips: Seorang wanita hamil perlu mendapat perhatian selepas melahirkan anak, dihimbau kepada anggota keluarga jangan hanya peduli pada anak yang baru lahir, lalu mengabaikan ibu yang melahirkannya.

Jangan sampai membuat perasaan/emosional ibu hamil bergejolak, agar tidak menimbulkan perdarahan hebat!

Saat persalinan, wanita hamil itu membutuhkan perhatian ekstra, dia hanya membutuhkan sepatah kalimat dari keluarga, terutama suami, “Bagaimana keadaanmu sayang? Dia akan sangat senang mendengarnya, dan percayalah ini akan membantu memudahkan prosesnya melahirkan.”

Nah ibu-ibu sekalian, siapa dulu yang dilihat suami anda saat setelah kalian melahirkan?

Sumber : Kecoh Betul

Posted on

PERGHHH!!! TAUKE JUTAWAN MUDA KILANG KAYU BALAK YG COMEL & CANTIK DI KECAM, SIAPA TAK KENAL BAPAK MERTUANYA??.. INI KOMEN SAYU BAPAK MERTUANYA YG MEMBUATKAN NETIZEN TERPANA…

Baru-baru ni viral di laman sosial media apabila seorang tauke kayu balak berwajah comel, Nur Syamimi sudah berstatus ‘Jutawan’ di usia muda. Suaminya pula sudah mendapat gelaran Dato’. Tapi macam biasa, bila seseorang tu berjaya pastinya akan ada pihak yang menyokong dan ada juga mencaci.

Sedih dengan perkara itu, bapa mertua kepada Nur Syamimi tampil memberi penjelasan dan berkongsi pengalaman turun naik anaknya sehingga lah berjaya hingga sekarang.

Sedih, kecewa dan marah

Tahu susah payah dilalui anak

Anak berkahwin di usia muda..

Menangis lihat usaha dan pergelutan anak untuk berjaya

Dalam masa setahun lebih perniagaan anak berekembang

Dulu pakai Satria tapi sekarang..

‘Kami anak beranak tidak akan berkecil hati..’

Sumber: Facebook Ali Zaik Bin Ibrahim via Oh Bulan

Posted on

Sungguh Sadis!! Suami Ini Menceritakan 6 Tanda Isterinya Akan Pergi Untuk Selamanya, No 6 Pasti Akan Buat Anda Meraung Kesedihan!!

Adakah anda pernah terfikir bahawa satu hari nanti kita mungkin akan kehilangan orang yang penting dalam hidup seperti ibu bapa, adik beradik, isteri atau anak? Sebab itu sementara mereka masih ada kita harus luangkan masa sebaik-baiknya dan jangan abaikan ikatan yang telah terbina.

Lelaki bernama Faid Noorazmi telah berkongsi mengenai kisah arwah isterinya di laman Facebook. Arwah isteri telah menunjukkan beberapa tanda dalam sehari bahawa dia akan pergi buat selama-lamanya. Tanda nombor enam membuatkan kami rasa macam nak menangis. Semoga arwah isteri Faid sentiasa dipelihara dan dilindungi.

Bersungguh-sungguh untuk masak makanan ‘special’

Coretan ini ditulis oleh Faid Noorazmi di laman Facebook miliknya. Luahan sayu si suami ini telah mendapat lebih 5.7k perkongsian dimana dia menceritakan 6 tanda-tanda yang ditunujukkan oleh arwah isterinya sebelum meninggal dunia. Semoga saudara Faid terus tabah menghadapi kehilangan insan disayangi dan semoga arwah ditempatkan di kalangan orang beriman. Al-Fatihah.

‘Tapi sayang sekali.. itu adalah senyuman manis yang terakhir..’

Anak seakan-akan tahu pemergian ibunya..

Hargai dan jangan abaikan pasangan

Sumber: Facebook Faid Noorazmi, ohbulan

Posted on

Sayu!! “ALLAH Ambil Semula Seorang Kembar Saya, Kini Bukan Satu Tapi Empat Anak Saya Di Sana..” Luahan Sayu Fazema Mohd Fuad Isteri Adam Corrie Atas Masalah Kandungannya…

“Ini bukanlah kali pertama saya hamil. Ini adalah kali keempat saya hamil. Saya dah ada tiga anak di syurga. Dan kehamilan saya kali ini adalah kembar, tetapi hampir usia kandungan dua bulan, dengan kuasa ALLAH, saya pendarahan.

“Salah satu anak kembar saya tak dapat diselamatkan. ALLAH ambil semula seorang anak kembar saya yang ALLAH pinjamkan seketika di dalam rahim saya. Saya alami pendarahan berbulan-bulan lamanya.

“Hinggalah bulan keempat, pendarahan baru berhenti. Ulang-alik jumpa doktor untuk pastikan kandungan saya yang satu ini selamat dan sihat. Jadi bukanlah tiga tapi empat anak saya di sana,” cerita isteri Adam Corrie Lee, iaitu Fazema Mohd Fuad.

Coretan istimewa isterinya itu dikongsikan Adam Corrie menerusi laman Instagram miliknya baru-baru ini.

Melalui coretan itu, Fazema yang membahasakan diri sebagai Fazi bersikap terbuka berkongsi pengalaman mengenai kehamilannya. Terus meletakkan harapan, Fazi berdoa agar kandungannya sihat dan selamat.

Klik untuk gambar besar

“Mudah-mudahan, kali ini ALLAH berikan saya peluang selamat melahirkan anak dan membesarkannya menjadi anak yang soleh atau solehah dan menjadi menyambung dakwah Rasulullah SAW, ” luahnya.

Pada masa sama, isteri Adam Corrie percaya setiap ujian yang hadir mempunyai hikmah tersendiri.

“Setiap ujian yang ALLAH berikan pasti ada hikmahnya. Saya ibu hamil yang berusia 40 tahun, tahun ini. Suami saya 50 tahun. Tahun ke-10 usia perkahwinan kami dan kandungan saya sekarang sudah lima bulan. Alhamdulillah

“Jadikan setiap ujian itu sebagai hadiah dan kasih sayang dari ALLAH kepada kita. Ujian yang diberikan untuk kita kumpul pahala.Yang penting suami isteri kena sentiasa berkasih sayang.

“Tiada zuriat bukan makna hidup itu kosong dan tiada erti. Jadikan rumah tangga jambatan kita ke syurga bersama. Kita baca sirah Nabi Zakaria. Insya-ALLAH, kita akan faham tentang apa itu rezeki, ujian dan kasih sayang dari ALLAH,” tulisnya.

Mengakui tidak mempunyai tips tertentu, Fazi bagaimanapun menyarankan agar ibu-ibu hamil sentiasa mengikuti nasihat doktor.

“Ramai PM (private message) Facebook dan DM (direct mesaage) IG saya tanya tips macam mana nak hamil. Tak ada tips pun.

“Tapi yang pasti. Kalau dari kesihatan, terus jumpa doktor pakar. Suami dan isteri kena pergi buat pemeriksaan. Ikut sahaja saranan doktor.

“Jangan lengah-lengah, supaya kita tahu apa masalah kesihatan yang kita lalui. Doa usaha dan tawakal. Insya-ALLAH,” tuturnya.

Dalam pada itu, Fazi turut menitipkan doa yang diamalkan mereka sejak awal perkahwinan lagi. Katanya, doa itu disyorkan oleh pendakwah terkenal dari Indonesia, Habib Ali Zaenal Abidin Abu Bakar Al-Hamid.

“Doa yang kami amalkan sejak awal perkahwinan dan Habib Ali Zaenal Abidin yang syorkan kami baca.

“Surah al-imran ayat 38: “Ketika itu Nabi Zakaria berdoa kepada Tuhannya, katanya:” Wahai Tuhanku! Kurniakanlah kepadaku dari sisi-Mu zuriat keturunan yang baik; sesungguhnya Engkau sentiasa Mendengar (menerima) doa permohonan”,” kongsinya.

Posted on

Sungguh Sebak!! “Ibu, Ibu Kenapa Ayah Dibakar Macam Ayam Bu?” Tanya Si Kecil Ini Bila Tahu Ayahnya Dibakar Hidup-Hidup Akibat…

Saat azan Maghrib berkumandang, si anak kecil Alif Saputra berumur empat tahun masih terrunggu-tunggu akan kepulangan ayahnya, sedangkan beliau sebenarnya tidak tahu ayahnya telah pergi menghadap yang Maha Esa.

Selepas penantiannya itu berakhir dengan kekecewaan kelibat ayahnya tidak muncul dia terus bertanyakan kepada ibunya Siti Zubaidah yang sedang mengandung enam bulan.

“Ibu, ayah di mana? Tak pulang-pulang.”

“Pertanyaan itu buat saya tidak tahu bagaimana untuk menjawabnya, mindanya masih suci,”katanya yang begitu sedih dengan berita suaminya Muhammad Al-Zahra telah menjadi mangsa kerakusan nafsu amarah manusia.

Biar pun dirahsiakan, berita tentang kematian ayahnya dibunuh kejam akhirnya sampai juga ke pengetahuannya.

Beliau yang masih kecil itu pun dilihat tidak dapat menerima selepas mengetahui ayahnya itu telah dipukul dengan kejam sebelum dibakar hidup-hidup selepas dituduh mencuri tiga amplifier Masjid Desa Muara Bakti di Suka Tenang, Bekasi, Jawa barat.

“Mengapa ayah dibakar seperti ayam? Adakah ayah ini ayam, bu?” tanya anak kecil itu meratapi pemergian ayahnya itu.

Hati mana yang tidak luluh apabila mendengar kata-kata sebegitu daripada seorang anak kecil yang baru berumur empat tahun, kata Siti Zubaidah.

“Kenapa suami saya tidak diserahkan kepada polis kalau suami saya memang benar mencuri, tanpa harus dianiaya seperti itu.

“Suami saya manusia, bukan haiwan,” kata Siti Zubaidah kepada BBC Indonesia.

Pada 1 Ogos lalu, Indonesia digemparkan dengan kisah seorang juruteknik membaiki sistem pembesar suara, Muhammad Al-Zahra, 30, atau juga dikenali sebagai Zoya telah meninggal dunia selepas dipukul dan dibakar hidup-hidup hanya kerana disyaki mencuri tiga amplifier dari masjid berkenaan.

Sebelum kejadian dia dikatakan telah pergi menemui seseorang untuk membeli beberapa unit amplifier terpakai yang sudah rosak.

Ketika dalam perjalanan pulang dia telah singgah ke Masjid berkenaan untuk menunaikan solat Asar, namun bimbang amplifier baru dibelinya itu hilang jika ditinggalkan atas motosikal, dia telah mengusungnya masuk ke dalam dewan solat Masjid.

Namun tindakannya itu telah menimbulkan syak di kalangan jemaah yang menuduh beliau cuba mencuri amplifier milik Masjid, walaupun dia menafikan mencuri.

Beliau kemudiannya telah dikejar oleh penduduk kampung sebelum terjatuh rebah kira-kira dua kilometer sebelum dipukul tanpa belas kasian.

Ketika terkulai lemah cedera dipukul beliau merayu dengan berkata “Aku nggak maling”iaitu ”aku tak mencuri” berkali-kali namun tidak dipedulikan sebelum tubuhnya disimbah petrol dan dibakar hidup-hidup.

Menurut laporan media arus perdana Indonesia, kes sedang disiasat dan beberapa suspek telah ditahan.

Sumber : Siakapkeli.my

Posted on

[VIRAL] Kisah Sedih, Sara Isteri Sakit, Warga Emas Ulang-alik 100 KM Jual Ikan Masin, Jika Mampu Jom Kita Bantu

(Video dan gambar penuh di bawah sekali)

MELAKA – Seorang warga emas dari Muar, Johor sanggup berulang-alik ke sini setiap hari, semata-mata mencari rezeki dengan menjual ikan masin untuk menyara kehidupannya dengan isteri yang uzur.
Md Zin Ahmad, 63, dari Bukit Pasir, Muar keluar dari rumah seawal jam 8 pagi menaiki bas ke Melaka Sentral, di sini, perjalanan kira-kira 100 kilometer.

Beliau menjual kira-kira 100 bungkus ikan masin yang diperoleh dari Parit Jawa, Muar.

Katanya, beliau akan bergerak dari satu tempat ke tempat lain bagi memastikan semua ikan masin yang dibawa terjual.

Md Zin berkata, kadang-kadang orang ramai tidak peduli dengan jualannya, namun dia tidak sesekali mendesak.
Beliau berkata, isterinya, Fatimah Md Said, 73, terlantar di rumah akibat sakit tua dan dia perlu bekerja kuat mencari rezeki.

“Pak cik tidak mahu membebankan empat anak yang sudah dewasa kerana mereka mempunyai keluarga sendiri,” katanya ketika ditemui, di sini.

Md Zin hanya memperoleh komisen sebanyak 50 sen bagi setiap bungkus jualan ikan masin dan terpaksa berbelanja kira-kira RM30 sehari untuk tambang pergi dan pulang, perbelanjaan makan sehingga jam 9 malam.

Saya terpaksa berjalan ke kawasan Melaka Sentral untuk menjual ikan masin dengan harga RM10 bagi empat bungkus kerana sambutan di situ lebih menggalakkan, berbanding tempat lain,” katanya yang turut menghidap penyakit kencing manis dan darah tinggi.

Md Zin berkata, dia masih mempunyai kudrat untuk bekerja, walaupun terpaksa berjalan sendirian mendekati orang ramai menjual ikan gelama masin itu.

“Kadangkala ada rezeki lebih apabila pelanggan yang sedia tahu saya di sini (Melaka Sentral) akan mencari saya untuk menempah bekalan ikan masin untuk majlis kenduri kesyukuran dan kenduri perkahwinan,” katanya.

Katanya, jarak dari Muar hingga ke bandar Melaka bukanlah antara penghalang utama untuk beliau mencari rezeki kerana dia menjaga pengambilan ubatan secara harian untuk penyakit yang dihidapi sejak beberapa tahun lalu. Semoga pakcik ini dimurahkan rezeki, marilah sama-sama kita bantu.

Sumber : ais limau